Nákup 29“ a první jízda

Začátkem května jsem naznal, že už přišel čas, abych do toho konečně praštil a pořídil novou uni. Již delší dobu jsem měl vyhlídnuté dvě 29“ – QU-AX Cross (později MUni) 29“ a Nimbus MUni 29“. Na té první mě lákala akorát nižší cena (což vzalo za své, když skočila z 4,5k na 6,5k), naopak mě odrazovala má dřívější zkušenost s prasklým rámem, stejná zkušenost dalšího člověka (KLIKa Tomášovo popis drobných problémů (KLIK). Když jsem u českého prodejce nepochodil s možností koupit si Nimbusku u něj, nezbylo, než využít nabídky UDC.

Zde malá vsuvka. Bylo mi jasné, že pro nákup ze zahraničního eshopu budu muset zřejmě využít služby PayPal. Měl jsem za to, že pro jeho používání je třeba mít s tímto účtem svázanou platební kartu a jelikož jsem k tomu nechtěl použít kartu ke svému starému dobrému účtu, který mám již od patnácti let, založil jsem si primárně k tomuto účelu osobní účet u mBank. Nestálo/nestojí mě to ani korunu, budu tam mít v mezidobí akorát pár korun, takže se nemusím ničeho obávat, a navíc mi k tomu dali bezkontaktní platební kartu, takže než jí dostanu od své hlavní banky, mohl jsem si alespoň již vyzkoušet bezkontaktní způsob placení. Proces založení účtu u mBank byl dosti negativně poznamenán tím, že když jsem šel na kontaktní místo do Kotvy podepsat pár papírů, strávil jsem tam skoro hodinu, protože tam byla jediná absolutně nestíhající paní a přede mnou obrovská fronta dvou! lidí. Navíc si v tom jejich výklenku člověk ani nemá pořádně kam sednout, takže tam zákazníci kolem postávají jak pitomci. Fakt ostudné, měl jsem sto chutí odejít. Naproti tomu založení PayPal účtu byla procházka růžovým sadem. Řídil jsem se tímto návodem (KLIK), a i když už je trochu zastaralý a v procesu registrace nastalo pár drobných změn, průměrně znalý člověk si s tím bez problémů poradí. Nakonec jsem zjistil, že jsem si tu mBank mohl klidně odpustit, protože s PayPal účtem není nutné vázat žádnou kartu, a člověk si na něj může poslat peníze převodem ze svého bankovního účtu. Tak jsem to také udělal v případě nákupu uni, ale příště si asi zkusím druhý způsob – mít peníze na nákup na mBank účtu a při placení použít kartu, kterou mám s oběma účty svázanou.

Ale zpět k samotnému nákupu. V německém UDC požadovanou jednokolku neměli (jen podobnou – Nimbus Tour 29“, jenže tam bych toho musel měnit mnohem více – pedály, pneu atd., navíc byla dražší), takže britský shop byl jasná volba – především kvůli té parádní ceně 205 liber (mít tak tenhle obchod za rohem). V úterý ráno jsem jim tedy napsal mejl, kde jsem projevil zájem o tento model s drobnou úpravou – výměna sedla, sedlovky a k tomu přihodit úchyt na brzdu a „okrasnou“ čepičku na ventilek. Také jsem požádal o sdělení, kolik by stálo poštovné do ČR, neboť ten jejich objednávkový formulář zrovna u naší země, na rozdíl od většiny ostatních, tuto cenu automaticky neukazoval. Když nepřišla žádná odpověď, začal jsem se obávat, že mejl z východní Evropy jim spadnul rovnou do spamu:), a tak jsem využil toho jejich živého chatu, který nabízejí na stránkách, a napsal jim rovnou. K mému překvapení se snad během půl minuty ozvala druhá strana a začalo sáhodlouhé chatování.

Hlavní problém byl ten, že jsme si jaksi nedovedli navzájem vysvětlit další postup nákupu. Já jsem po nich chtěl úplně obyčejnou odpověď na můj email – kolik ta celá sranda (pozměněná uni + dopravné) bude stát. Pak bych řekl, jestli to beru, a řešilo by se placení. Jenže druhá strana mi tam neustále psala něco ve smyslu, abych nejdříve poslal doručovací adresu a PayPal mejl, aby mi mohli poslat tu objednávku. Já ale tyto údaje nechtěl poskytnout, protože jsem nejdříve potřeboval znát tu pitomou (leč základní) informaci o koncové ceně:) Když k tomu připočtete komunikaci v angličtině, kdy dotyčný používá různé zavedené anglické obchodnické fráze, kterým člověk nerozumí a míchá to s použitím PayPalu, který jsem do té doby nikdy nepoužil, je takové dohadování fakt libůstka. Nakonec se mi však podařilo vysvětlit, co že to po nich chci, a bylo mi slíbeno, že obdržím požadovaný mejl s koncovou cenou. V pátek odpoledne mi přišla jakási nevyplněná faktura, z níž mě zajímala především tato část:

Cenová nabídka od UDC UK

Cena samotné uni byla naprosto v pořádku ovšem dopravné mi vyrazilo dech. Zvlášť v porovnání třeba s dopravou přes DPD na Slovensko, která podle jejich stránek vychází na nějakých 22 liber! Na to mi ovšem bylo řečeno, že mají s posíláním přes DPD do ČR špatné zkušenosti kvůli nějakým podvodům (nj, prostě klasika, aby se u nás něco podobného nedělo...) a jinak, než přes DHL to nepůjde. Nezbylo, než se s tím smířit. V pondělí jsem jim napsal, že to beru, dobil si PayPal účet 10k a čekal na výzvu k zaplacení. Ta přišla v úterý, já ve středu brzy ráno zaplatil a ve čtvrtek dopoledne (takový fofr jsem věru nečekal, i když za tu cenu asi mohl) už volal kurýr z DHL, že mi to odpoledne přiveze. Tak se také stalo a já si naše povedené čtvrtfinálové hokejové utkání se Švýcarskem zpestřil okukováním jednotlivých částí.

Takto úspěšně proběhl můj první přeshraniční nákup a já se mohl těšit na víkend. V sobotu dopoledne jsem jednokolku po nečekaných problémech sestavil a vyrazil na první test, ze kterého vzešlo následující video. Pan Vítr se rozhodl trollovat, ale většina toho, co tam plácám, by měla být srozumitelná.


Samotnou uni jsem ještě podrobně natočil na druhém videu. Zkusil jsem použít tu YT stabilizaci, takže se obraz trochu vlní, ale zase zmizelo třesení rukou. Ani jedno není ideální, ale kde jinde si tento filtr vyzkoušet, když ne u něčeho takového.


Nedělní odpoledne padlo na montáž brzdy a dílo se, opět s menšími obtížemi, podařilo. O víkendu jednokolce pořádně naložím a postnu článek s průběhem stavby a hromadou fotek. Teď jen pár prvních dojmů z úvodní, cca hodinové jízdy:

- radost a zklamání zároveň – jízda je naprosto bez problémů, ale necítím výrazný rozdíl oproti 24“ (možná to dělají ty kliky – kolo je větší, kliky jsou delší … se 125 mm by to bylo něco jiného)
- roztočené kolo je stabilnější, nerozklepe se tak snadno
- při prudší zatáčce často škrtnu kolem o chrániče
- pneu je stejně pohodlná jako Duro, musel jsem jí podezřele dlouho hustit, aby byla tvrdší (budu muset sehnat nějaký tlakoměr, abych zjistil, jestli se pohybuji ve správných mezích)
- při ztrátě rovnováhy to není taková sranda srovnat (ale první pád přišel asi až po půlhodině jízdy, z čehož je zřejmé, že přechod z 24“ na 29“ je více než pohodová záležitost)
- při položení uni na tvrdý povrch se díky plastovým pedálům konečně neozývá ten hrozný rámus jako doposud:)


Nakonec jsem se ještě stavil na starém dobrém místě a zopakoval 3 roky staré události. A to jak na fotce:

Duben 2010 - první den na jednokolce
Květen 2013 - první den na 29"

Tak na videu:

Duben 2010 - první den na jednokolce

Květen 2013 - první den na 29"

12 komentářů:

Tommy řekl(a)...

Vidíš? Říkal jsem, že 125ky na 29" jsou super :-)

flycross řekl(a)...

Vsak ja tomu verim, ale ja tu vetsi delku klik potrebuji, abych tolik nenamahal kolena v mene priznivych podminkach... Dvouzavitovym klikam ovsem do budoucna stejne asi neodolam. Ale museji je zacit nabizet v cerne barve! :)

Tommy řekl(a)...

Tak vem akučku a vyvrtej to sám :D

flycross řekl(a)...

OK, v nedeli to zkusim.

Tommy řekl(a)...

Tak co, podařilo se? :D
Mám další neradostnou zprávu - vypadlo mi ložisko :D resp. uvolnilo se z osy náboje a teď tam je navolno. Budu ho tam muset někdy zase narazit. Jen sehnat tu správnou trubku...
Myslím, že by to ale zatím nemělo ničemu vadit.

flycross řekl(a)...

Uplne jsem zapomnel, ze zadnou vrtacku nemam, skoda:)
A jeje, qu-axky vstoupily do sve posledni faze - faze rozkladu:-D Jakepak narazeni, mas zkusenost s navarenim klik, tak to aplikuj i na tento problem;)

Tommy řekl(a)...

Alespoň ekologové z toho můžou mít radost - je to stroj, který se sám zrecykluje :D
A co až ložiska odejdou do Valhaly a já je budu chtít vyměnit? Flexu doma sice mám, ale nejsem si jist, zda bych to uřezal správně :)

flycross řekl(a)...

Pochybuji, ze bys nekdy menil samotna loziska. To se driv rozpadne vse okolo...

Tommy řekl(a)...

Hmm, tak je pravda, že tyhle průmysly vydrží hodně, ale zase nejsou krytý a před bordelem je chrání jen ty gufera. Sám jsem zvědav, jak dlouho to všechno vydrží...

flycross řekl(a)...

Na me 3 lete crossce s tim nemam problem. Ale rok z toho nebyla pouzivana a celkovy najezd take nebude valny, takze je to asi info uplne k nicemu:)

Tommy řekl(a)...

Ta tvoje crosska je jako nová, páč jsi byl pořád na rehabce s kolenem :D Kolik tak odhaduješ, že má najeto?
Od doby, co mám na 29" tacháč tam mám 75 km. A do té doby jsem mohl najezdit něco kolem 500 km.

flycross řekl(a)...

Koleno zabralo zhruba tretinu casu;) Zbyle dve padly na zlomene kosti. Jako nova rozhodne neni, preci jen jsou to dva roky temer kazdovikendoveho jezdeni. Podle me jsem na ni mohl najet tak 1200-1500km.