Genius KB-C220e

Že mi k novému PC dodávané periferie nebudou vyhovovat, jsem věděl už dopředu, protože měly být stejné, jako u staršího AIO modelu rodičů. Chtěl jsem proto po letech spánku vytáhnout ze skříně na světlo světa staré kousky, které jsem používal ještě u mého prvního PC a později spolu s notebookem. Nakonec to nedopadlo, ale vezměme to postupně – nejprve klávesnice.


Nejstarším kouskem je Genius KB-21e, kterou jsem si koupil někdy ve druháku/třeťáku na střední za asi 1200Kč (nebo to byla ta myš?).

Genius KB-21e

Má klasické rozložení kláves + v té době cool multimediální klávesy. Část z nich jsem aktivně využíval, fajn bylo především kolečko na levé straně, kterým se scrollovalo pohodlněji než myší. První problém nastal po koupi ntb, kdy se kl. s PS/2 rozhraním stala jaksi nepřipojitelnou. Koupil jsem tedy takovou jednoduchou mini redukci, se kterou však kl. nefungovala. Následoval druhý pokus s tímto kouskem

Redukce pro připojení PS/2 kl. a myši

a krize byla zažehnána. Po přestěhování do Prahy jsem ovšem přestal externí kl. k ntb používat a putovala do skříně. Ve vzpomínkách však nadále žila jako super kl. a já si liboval, jak mi bude s novým PC zase dělat radost. Můj sentiment dostal první ránu, jakmile jsem po letech zkusil hrábnout do strun, teda kláves. Doba přeci jen pokročila a jejich extra vysoký zdvih mi najednou přišel poněkud nepříjemný. To bych ale asi skousnul a zase si zvykl, jenže co jsem nemohl tolerovat, byly SW problémy. Zaprvé mi nefungovaly multimediální klávesy. Na těch mi sice nijak zvlášť nesejde, ovšem tři musí fungovat bezpodmínečně – regulace hlasitosti nahoru, dolů a okamžité ztišení. Dělat to tlačítky na monitoru je, jak už jsem psal v recenzi na AIO, hrozně nepohodlné, a myší ovládat posuvník v mnoha případech nemožné (+ opět ta nepohodlnost). Když se k tomu navíc přidalo, že se klávesnice po probuzení PC ze spánku musela vždy odpojit a znovu připojit (jinak nereagovala), bylo jasné, že se tahle kráska vrací zpět na polici. Obrečel jsem to, ale i s podobnými tragédiemi se člověk musí vyrovnat.

Genius SlimStar R610

Dále tu máme set Genius SlimStar R610. Ten jsem si na VŠ koupil k ntb, abych se zbavil drátové kl. a myši. Už před koupí jsem se díval s obavami na ten na výšku postavený blok kláves nad šipkami, ale naivně jsem se domníval, že si časem zvyknu. No nezvyknul, a po letech, když putovala do skříně, jsem věděl, že nic podobného už nechci ani vidět. Proto jsem se jí ani teď nesnažil zprovoznit a šanci dál sloužit dostala akorát myš (kterou jsem dosud používal k ntb).

Lenovo Dodávaná

Kl. dodávaná k Lenovu není vyloženě špatná. Dobře vypadá, materiály jsou hodnotné (působí bytelně, nevrže atd.). Na první pohled je ale jasné, proč si u mě ani neškrtne - opět je tu ten přiblblý, na výšku umístěný, blok kláves. Když se k tomu přidá klávesa Fn na místě Ctrl (na rozdíl od Lenovo ntb nelze přemapovat v Biosu) a nepříjemný chod kláves (není to žádná hrůza, ale jsou jakoby takové tužší, než je běžné, a při psaní se mi často stávalo, že jsem nějaké písmenko nedomáčkl, což mělo za následek neustálé opravy textu), není co řešit. Její měsíční používání mi alespoň ukázalo, že mi kl. s kabelem nijak nepřekáží a není potřeba kupovat bezdrátovku.


Volba padla nakonec na, v nadpisu zmíněný, set. Některé e-shopy uvádějí, že se má jednat o kl. s označením KB-220e a myš NS 120. Již dopředu jsem věděl, že přiloženou myš nebudu používat, tak proč jsem si nekoupil samostatnou klávesnici, která se v mnoha e-shopech prodává skoro o kilo levněji?! Protože jsou u Geniusu pěkní zákeřňáci a tyto dvě klávesnice se liší v multimediálních tlačítkách! A je to venku … Snowden hadr. Ta samostatně prodávaná, která jinak vypadá navlas stejně, nemá tlačítka pro regulaci hlasitosti, takže se pro mě stala nepoužitelnou. Vysolil jsem proto CZC 239Kč a stala se mou.


Po připojení ji Win během asi 10s nainstalovaly (v krabici už ani nebylo obligátní CD s ovladačem) a mohlo se jít na věc. Je to stará dobrá klasika s pár tlačítky navíc. Psaní je pohodlné a relativně tiché, oproti KB-21e mají klávesy trochu kratší chod, měkčí dorazy a při jejich mačkání je cítit lehký odpor. Špatně se to popisuje, ale pokud u té staré se klávesa jakoby lehce propadne, zde je po celou dobu pohybu směrem dolů cítit, jako by se klávesa po stranách o něco třela. Možná i někdo pochopí, jak to myslím. Každopádně se na ní píše dobře (resp. člověk si při psaní neříká, že to nestojí za nic) a to je to hlavní.


Na levé straně jsou tlačítka, která asi není třeba blíže popisovat a fungují přesně tak, jak člověk očekává. Před prvním zmáčknutím zvýšení hlasitosti jsem byl poněkud nervózní, protože kdyby to nefachalo, kl. by musela z domu. Naštěstí se nic podobného nestalo. Na tlačítka play/pause a stop navíc reaguje i VLC, takže jsou též použitelná.


Tlačítka na pravé straně ve směru čtení:

1. Mělo by otevřít Internet Explorer, ale pokud máte vypnuté řízení uživatelských účtů, zobrazí se akorát hláška, abyste si ho zapnuli, jinak nasrat. Když už máte prohlížeč spuštěný, jeho zmáčknutí simuluje domovskou stránku (i v Chromu).

2. Zapíná/vypíná levý postranní panel s oblíbenými položkami (v Chromu nedělá nic). To se mi hodí, protože IE10, nevím z jakého důvodu, ho po shození maximalizovaného videa již nezobrazí, a já ho musel pomocí ctrl+shift+i vždy znovu aktivovat. To mi IE8 na ntb nedělal.

3. Hodí vás do Metra a můžete začít psát slovo k hledání.

4. a 5. Zpět/vpřed v prohlížeči (samo i v Chromu).


Tady je to asi též jasné. První zmáčknutí tlačítka s obálkou mi nabídlo nějaké Metro aplikace k přiřazení, naštěstí mezi nimi byla i Mozilla Thunderbird, kterou mám nainstalovanou, takže jsem mohl vyhodit další zbytečnou ikonu z plochy. Měsíček pošle vaše PC do hajan.

Na kl. mě jako obvykle štve lesklý plast kolem dokola a zbytečně mnoho prostoru nad řadou F-kláves. Můj stůl není moc hluboký, a když mám před sebou obvyklé trojkombo ve složení „tác se žrádlem – klávesnice – krabice od bot (ale pěkná!), na které stojí AIO“, už mi to z obou stran přesahuje okraje stolu až přespříliš. Ještě, že nepoužívám opěrku na ruce…


Kl. stála pár šupů a zdá se mi dobrá, takže si ji všichni mazejte rychle koupit, nebo podobné modely s multimediálními tlačítky prohlásí po volbách socani za nadstandard a budete se muset spokojit s jednotným základním modelem pro všechny;) A protože se mi chce ještě něco napsat, tak se podíváme i na 4 myšky, které s uvedenými kl. úzce souvisejí.



Genius NetScroll Optical

Genius NetScroll Optical jsem si koupil poprvé na střední za asi 1200Kč (nebo to byla ta klávesnice?) ve variantě PS/2. Podruhé, tentokráte již s USB koncovkou, na VŠ k noťasu. Opět jsem si myslel, že se k ní znovu vrátím, protože to byla celkem povedená myš. Jenomže po letech s tou malou bezdrátovou (o ní za moment) mi už tak nějak nepadla do ruky. Za tu dobu jsem si odvykl mít dlaň položenou na těle myši a ten kabel jsem začal najednou také cítit. I vrátila se na své místo na polici doufajíc v další šanci.

Ze setu SlimStar R610

Druhá patří k již zmíněnému setu SlimStar R610. Až na ošoupanou barvu pod prsty šlape po těch zhruba 7 letech používání jako hodinky. Na jednu starou neznačkovou 1300 mAh nabíjecí AA baterii vydrží přes měsíc a nebýt kolečka, které nemá krokování (mačkací + do stran), neměl bych co vytknout. Také proto ji dále používám i s novým PC.

Lenovo Dodávaná

Dodávaná myš od Lenova je celkem povedená, především krokovací kolečko (mačkací, do stran ne) mi padlo pod prst. Jenže má kabel a je až nepříjemně lehká, takže bye bye.

Zřejmě Genius NS 120

Nakonec tu máme myš, jenž je součástí nově zakoupeného setu. Má naprosto stejný tvar, jako moje bezdrátová, je ještě lehčí než ta od Lenova (což už působí vážně divně), kolečko je též krokovací (mačkací, do stran ne). Není špatná, nenáročný uživatel by s ní byl asi spokojený.

Nové PC je tedy kompletní a já doufám, že mám alespoň na 5 let vystaráno:)

1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

Zdravim, pokud tu Genius NetScroll Optical mys jeste mate, prodal byste mi ji prosim? Moje odesla po 11 (!) letech a moc jsem si na ni zvyknul :( Diky moc za odpoved na
server.1 (zavinac) email.cz