Jak jsem doprovázel pana „Na jednokolce za polární kruh"

Dva roky utekly jako noha (od TÉTO události) a došlo opět na společnou jízdu s Viatorem Unspo§!&¥♪. Tentokráte jsem však byl na uni i já, čehož jsem tedy část cesty hořce litoval, ale jedině tak to mohl být ten jediný správný doprovod pro jihomoravského uniblázna. Krátké shrnutí páteční výpravy, kterou ZDE sepsal hlavní hrdina toho všeho, doplňuji o detaily, které by neměly být zapomenuty.

Věci se začaly hýbat ve čtvrtek odpoledne, kdy mi Tomáš zavolal a žadonil o nocleh v mém skromném příbytku. On to měl totiž pro sebe jisté, to už jsem mu dopředu slíbil, ale teď bojoval i za svého cyklo parťáka. Ačkoli cizí osoby nevidím rád, a už vůbec ne ve svém bytě, pro dobro a úspěch výpravy jsem souhlasil. I začal jsem s navážením sena, když se za hodinu ozval telefon podruhé a bylo mi sděleno, že o mé dobrodiní již není zájem, že se bude spát u někoho jiného. Tato zpráva mi natolik zvedla náladu, že jsem se rozhodl zúčastnit se večerního srazu.

Do Modřan však ze severu Prahy cesta daleká je, takže když jsem tam po půl deváté dorazil, byla trojice sedících pomalu na odchodu. Naštěstí se během pár minut objevila dvojice koloběžkatých, což zapříčinilo hodinu posezení navíc. Poté se celá skupina zvedla a vydala se blíže k centru na náplavku. Tam se přidalo pár dalších jednokolkařů a klábosilo se do půl dvanácté, než bylo nutné vyrazit na lov posledních souprav metra.

Nic lepšího z náplavky nemám

Druhý den ráno jsem brzy vstal, abych byl připraven, až zazní signál k odchodu. Ten přišel před devátou a po desáté už jsme, zatím ve dvou, startovali z Palackého náměstí. Následovala proplétačka mezi masami turistů, takže až na Alšovo nábřeží za Karlovým mostem jsme strávili v sedle max. polovinu doby. Tam se k nám přidal pan Cyklista (jak mám paměť na obličeje a místa, jména prostě nedávám ... asi proto, že je to pořád na jedno brdo narozdíl od unikátních míst a ksichtů) a už se jelo bez větších problémů. Vltavský oblouk jsme říznuli před Holešovicemi a u Výstaviště přes Stromovku dojeli do Troje, kde začala pobřežní asfaltka/peklo pro mou osobu.

Kdopak asi vybral tak debilní místo pro focení...
Žádná chyba fotografa! To je umělecký záměr.
Akční foto přímo ze sedel

Byl jsem sice dopředu varován, že na mě nebudou brány žádné ohledy, ale je lidské negativním prognózám příliš nevěřit a doufat v lepší zítřky. I nestalo se, Viator šlápnul do pedálů a vražednou rychlostí 15 km/h se rozjel ku Litoměřicím. Kdyby se snad nějaký cyklista, či dokonce automobilista chtěl této, na první pohled, nízké rychlosti posmívat, doporučuji mu sednout na uni a jet takto dlouhé kilometry. Pokud totiž nemáte šestatřicítku nebo něco trochu menšího se Schlumpfem, je to rychlost ve slušné společnosti jednokolkařů neakceptovatelná! Mám ale nějakou tu hrdost, takže jsem spolknul veškeré žádosti o zpomalení a akceptoval nastavené tempo. Tomáš však evidentně disponuje určitou výší sociální inteligence a aniž bych mu musel cokoli naznačovat (tedy kromě toho hlasitého funění za jeho zády a párkrát i po jeho boku), zvolnil občas tempo a snad jsme i jednou dvakrát na chviličku zastavili. Po deseti smrtících kilometrech jsme konečně dorazili do Klecan, kde si šli oba pánové vyprat prádlo do řeky a já během těch dvaceti minut chytnul ztracený dech.

Následující 4 km k přívozu Úholičky, kde se naše cesty měly rozejít, už to byla pohoda, protože jsme jeli převážně po šotolině, kde se nedalo jet tak rychle. Teprve zde se ukázalo, že ti dva nechtějí jet cestou dále na sever podél Vltavy, kterou jsem myslel, že jet budou chtít a že jsou vlastně na úplně špatném místě - to je tak, když se to dopředu nekonzultuje, ovšem to si musí hlídat lídr výpravy, jednodenní spojka si může dovolit být lehkomyslná... I vypadalo to, že se necháme převést na druhou stranu řeky společně a dvojice cestovatelů zamíří do Úholiček, odkud budou pokračovat dále do Kralup nad Vltavou. Po skoro půlhodině čekání na poněkud mrtvě se jevící přívoz jsem konečně mrknul na internet a k hrůze všech zúčastněných zjistil, že v pátek přívoz nepremáva. Vydali jsme se proto k blízké lávce přes řeku v Řeži, kde jsme zjistili, že vede jen a pouze na vlakovou zastávku - za ní skála vysoká, po stranách koleje. Tomáš ztratil nervy a v náhlém záchvatu šílenství (způsobeném jistě i prázdným žaludkem) začal vymýšlet vskutku nepěkné objízdné trasy, což se mu, a to je co říct, snažil naznačit i jeho cyklo doprovod. Naštěstí s sebou měli jednu chladnou a prakticky myslící hlavu, která je soustavným naléháním postupně přesvědčila, aby nevymýšleli nesmysly, zvlášť když se blížila 13h, sedli na vlak a jeli až do Kralup, odkud už se jim pojede jedna báseň. Konzerva s tuňákem Viatora naštěstí vrátila mezi rozumně uvažující bytosti a můj návrh byl schválen. Ve 13:05 se za těma dvěma zabouchly dveře vagónu a, teď už to bude kapánek stručnější, před setměním je v jejich pátečním cíli přivítal nejúspěšnější litoměřický obchodník s jednokolkami Milodar.

Mně tímto započala jednokolkařsky zajímavější část cesty. Za tu tedy nepočítám těch prvních cca 1200 m po kolejích (ne, nejel jsem na jednokolce po kolejnici), abych se dostal do zastávky Úholičky, kam mě měl původně zavést přívoz. Přes Žalov jsem zamířil do přírodní rezervace Roztocký háj - Tiché údolí, a pokračoval tu civilizací, tu polem či lesem na jih do Dejvic. Žádný zázračný trail to nebyl, ale všechno lepší, než se hnát po rovinaté cyklostezce.

Skoro v cíli

Díky tomu všemu jsem však najel svou rekordní denní vzdálenost - 36 km. Proti nejmenovaným dálkařům to je prd, ale co, já jsem spokojen. A co je hlavní, v koleni ani nepíchlo, takže bych to uzavřel světově - I'M BACK IN BUSINESS BABY!

Mořský koník tvořený 36 km červené linky

Žádné komentáře: