Tento
článek jsem měl v plánu vytvořit až na samém sklonku roku, leč
člověk míní a jednokolka mění. Ale nepředbíhejme.
Letošní
uni jízdy jsem zahájil hned zkraje, a to již 6. ledna, kdy v Praze
po několika zcela marných zimám napadla kvalitní sněhová
pokrývka. Zařádil jsem konečně zase na sněhu a dokonale tak
vypucoval starou dobrou 24" (která od toho dne neopustila sklep
... jo, stydím se). Následovaly další a další (a delší)
jízdy, vše bylo úžasné a skvělé.
Sezóna začíná, 24" zpět v akci |
První
mráček se objevil někdy v červenci, kdy jsem závěrem etapy
zaslechl podivné křupání/praskání/cvakání (pro ten zvuk
nenalézám to pravé slovo) odněkud ze středu jednokolky. Při
dalších jízdách se to zhoršovalo - na začátku nic, po nějaké
době slabě a koncem (a především, když jsem šlapal do kopce)
vyjížďky už to cvakalo jak divé. Dráty jsem vyloučil hned - na
ty jsem za celé 3 roky nemusel sáhnout a žádný se neuvolnil.
Kliky jsem také ani jednou nesundal a dotáhnout nešla ani jedna,
prostě sedí jak přibité. Vypadalo to tak buď na náboj nebo
ložiska, na kterých sedí rám - co z toho vyluzovalo ten pazvuk
jsem nebyl schopen určit. Jelikož výměna náboje je ta dražší
a nepříjemnější operace (z důvodu nového vypletení kola - ani
nevím, zda se dají znovu použít dráty nebo je nutné též
koupit nové), risknul jsem to a pořídil nová ložiska (od QU-AX,
jaká mám na 24"). Stará byla však tak "zažraná"
do středu, že jsem je nedokázal sundat a vymlátil je odtamtud
kladivem až jeden ochotný cykloservisman pomocí dlouhého silného
drátu provlečeného skrz výplet/náboj. Po nasazení nových a
následné tiché zkušební jízdě se ukázalo, že šlo o zdroj
rušivých zvuků - sláva. Na první pohled ovšem starým ložiskům
nic není. Při otáčení sice zřetelně "šumí", ale že
by měla vůli či v nich rachotila nějaká rozpadlá kulička, to
ne. Časté mytí zabahněné jednokolky tekoucí vodou a nulová
"olejová" údržba z mé strany jim ovšem jistě moc
neprospěla a možná způsobila závadu. Nicméně problém byl vyřešen a v polovině října
jsem byl připraven natočit do konce roku ještě nějakou tu
stovečku. Jenže...
1.
listopadu bylo krásně, ba přímo nádherně. I vyrazil jsem do
pražských ulic, parků, lesíků.
Sezóna končí, půlhodina do neštěstí |
Krátce po poledni jsem se ocitl na okraji Letné, majíc v úmyslu valit ku Hradu a dolů k Vltavě. Jako obvykle jsem koukal, na co všechno by se dalo najet a potrápit centrum rovnováhy. Bohužel mi padl do oka šikovný vyvýšený úzký obrubníček,
na
který se nedalo najet, bylo nutné vyskočit a trefit se na něj. A
pak už to šlo ráz naráz - nějak jsem se netrefil, jednokolka mi
zmizela pod zadkem, nožky zamířily raketovou rychlostí k zemi. Na
tom není nic neobvyklého, tohle jednokolkař zažije stokrát za
rok. Jenže já měl již potřetí tu smůlu, že jsem přední
nohou dopadl přesně na okraj zmíněného obrubníku, po kterém se
mi noha svezla, pootočila na vnější stranu a celou váhu těla
znovu absorvovala 5. nártní kost. Intenzivní 2s bolest mi dala
vzpomenout na doby minulé, takže mi bylo ihned jasné, co se stalo.
Po chvilce bědování a marné snahy vrátit čas, jsem naskočil do
sedla a zamířil k nejbližší stanici metra. Cestou metrem jsem
sebou málem švihnul, protože to nějak přišlo k sobě, přestal
jsem slyšet ve sluchátkách puštěný podcast a i zrak se mi
částečně vytratil, ale ustál jsem to, dojel domů, popadl staré
dobré berle a odpajdal na pohotovost. Tam jsem se po zhlédnutí
rentgenového snímku ujistil, že jsem to opět posral a čeká mě
mnoho vskutku otravných týdnů kripl-života.
Nejhorší
na tom je (bude), že za rok čekám opět příchod bodavé bolesti
v koleni postižené nohy. Stalo se tak po první zlomenině (ta samá
kost, jen o kousíček níže), po druhé zlomenině (na levé noze)
a můžu jen doufat, že to teď nebude ještě horší (nebo to byla
v obou případech jen úžasná náhoda a tentokráte budu i za rok
OK). Mrzí mě to o to víc, že letos jsem byl už konečně zcela
fit, nemusel se na uni nijak omezovat a po několika letech nebyl
problém jezdit delší vzdálenosti. V tuto chvíli mě těší
alespoň fakt, že to prasklo v té silnější části kosti, tudíž
bych mohl být fit dříve. Minulé dva případy totiž znamenaly
odlomení těch koncových "bobků", což je vyloženě na
pytel, protože je na ně při chůzi a udržování rovnováhy
kladen značný tlak (o těsných botách ani nemluvě), takže pokud
chcete, aby dobře a rychle srostly, nesmíte na chodilo vůbec
šlapat. Proto jsem se belhal o berlích min. 7 týdnů, a jak je ze
snímku vidět, mělo to smysl - obě kosti vypadají jako nové. Nyní jsem začal chodit alespoň po bytě bez berlí již třetí den a mohl se lehce odrážet
od vnitřní strany chodidla, aniž bych cítil intenzivní bolest
jako tehdy. Od špičky se ale asi neodrazím ještě hodně dlouho.
I
přes to šlo o jednu z nejlepších unisezón, ve které jsem
natočil 574 km a přinesla i můj osobní rekord v rámci jednoho
dne - rovných 50 km v sedle. Oproti některým venkovským jezdcům
křižujícím na 36" strojích Evropu jsou to hodnoty poněkud
bídné, leč není všem dnům konec. Na jaro 2017 jsem zvažoval
koupi tohoto stroje:
Nimbus 'Oracle' 32" |
Delší
cesty by na ní ubíhaly lépe, než na 29", není tak obrovská
jako 36" (o což mi jde jak kvůli skladování v bytě, tak pro
ovladatelnost na horších cestách) a výrobce již konečně přešel
na uchycení třmenu kotoučové brzdy na navářce. Zranění a
obava z následků z něj plynoucích ale odsouvá můj záměr
minimálně na rok 2018.
Toť
pro rok 2016 vše a nejpozději v březnu 2017 v pražských ulicích
v sedle jednokolky na viděnou;)
4 komentáře:
Ty vole ty seš vemeno :D Obrubník, kterej není vyšší než hrbol na polské silnici a on si na něm pomalu zlomí nohu...
Oc je mensi, o to je zlejsi:-D! Ale jde hlavne o to, jak "sikovne" se na nej pri padu trefis a na to ja mam vazne stesti...
Zdravím,
přečetl jsem celý blog a tedy těch zranění - to je smůly!
Já mám jednokolku od května a už v září jsem upgradoval z 20´ na 27,5´, tak jsem se chtěl zeptat, až na jaře vyjedeš, že bych se přidal...
Nic složitého ani dlouhého, jsem ještě začátečník :))
Díky když se ozveš,
Honza
www.pojednom.cz
Ale no tak ... tolik tech zraneni zase nebylo;)
Jakmile se trochu rozjezdim, muzeme neco domluvit, ale koukej poradne trenovat, nebudu se pachtit po nejake rovince! Stroj mas kvalitni, do terenu, tak at to stoji za to:)
Okomentovat