Když jsem viděl cenu a
barevnou kombinaci nové 26“ Oracle od Nimbusu, začal jsem opět vymýšlet, jak
brzdit a neutratit přitom tisíce. I dal jsem řeč s jedním známým, který
vlastní obchod s koly, jestli by mi na tu mojí potvoru nedokázal
přidělat klasickou V-brzdu. On prý, že to nebude nejmenší problém, a tak
jednokolka putovala k němu, a za necelé dva týdny bylo hotovo.
A už je tam:) |
Předně bylo potřeba
vyřešit dvě věci, protože bez svépomoci klasická Véčka do navářek připravených
pro maguru nenamontujete. První problém je samotné přidělání brzdy k rámu.
Origoš šroub, který přichytí čelist k rámu (resp. navářce) má moc velký
průměr. Dalo by se to řešit zvětšením závitu na navářce, jenže kolem něj není
příliš mnoho prostoru (myšleno materiálu), takže by oslabená navářka mohla při
brzdění prasknout. Takže závit zůstal nezměněn a místo toho vyměnil ten
vnitřek, jak je vidět dále na fotkách, jenž se nyní skládá z té stříbrné
vložky, která se jedním koncem (kde má závit) prostrčí navářkou a zajistí
matkou, a z toho černého šroubu, kterým se z druhé strany upevní
čelist. Druhou věcí bylo vyřešit absenci té „dírky“, která slouží k přidržení
toho trnu na brzdě, jenž umožňuje funkčnost v čelistech zabudované pružiny
– ta je vrací do polohy před brzděním. To vyřešil jednoduše a elegantně tou
malou podložkou se šroubky na jedné straně fungujícími jako zarážky. Snad
nebudou mít tendenci k rozpadu.
Celé to myslím na pohled
vypadá velice dobře, jak od výrobce:) Jen to lanko nad pneu je od ní vzdálené
sotva 1cm, takže v blátě a v zimě, když je taková ta mokrá sněhová
kaše, a plášť obalí vrstva zmíněného, by to mohlo trochu drhnout, ale to budu
mít na paměti, takže to snad nebude problém.
Dvě hlavní, na míru vyrobené, součástky |
Hlavní ale je, že to
funguje. Ovšem není to taková sranda, jak jsem si myslel. Nástup brzdného
účinku je sice poměrně plynulý, ale přeci jen to v určité poloze už začne
brzdit docela hodně a pak už stačí najet na nějakou nerovnost, která
s vámi zacloumá, následkem čehož stisknete páčku brzdy o dalších pár
milimetrů, a letíte:) Z kopce se na tom kolébám podobně, jako když jsem
začínal jezdit a teprve hledal rovnováhu. Ještě to prostě nemám v ruce,
takže jednou brzdím málo, hned na to zase hodně, ale spíš než povolovat páčku,
když to brzdí moc, je jednodušší se trochu opřít do pedálů a šlapat proti
brzdě.
Při každém intenzivnějším brzdění se ozýval takový vřískot, že se po mně otáčelo široké okolí, takže jsem musel špalky natočit do „šípu“, aby nebrzdily celou plochou, ale nejdříve jen přední částí. Trochu to pomohlo, ale pazvuky se přeci jen ještě ozývají, takže si s tím budu muset ještě pohrát. Jak je z dokumentace patrné, brzdím většinou bříškem prostředníku,
do něhož mám zapíchnutou špičku páčky. Při normální jízdě (když člověk zrovna
nesjíždí Sněžku) toho brzdění zase tolik není, takže s tím nemám problém.
S brzdou tedy zatím
velká spokojenost. Konečně nemusím před každým větším „skopcem“ slézat či ho
nějak oklikou po mírnějších svazích objíždět. Vyšla mě jen na pár set korun, a
pokud mi uni nějak nešťastně nespadne zrovna na nějaký šutr, obrubník atd.,
abych trefil páčku či čelist, tak by měla bez problémů sloužit po celou
životnost uni. Hlavně musí vydržet ty „na zakázku“ vyrobené součástky, obyčejná
Véčka koupím na každém rohu. No a díky tomu, že mám i komplet druhou sadu, si
můžu koupit starou dobrou Nimbus muni 26“ a budu mít obě jednokolky
s brzdou. Pokud nebudu muset přes léto opět nečekaně pauzírovat, tak si jí
během pár měsíců pořídím. Teď to budu ještě nějakou dobu testovat a pilovat
brzdící techniku.
Druhá sada |
P.S. V sobotu jsem měl po delší době zase větší pád, který skončil totálním rozmáznutím se po chodníku, když mi zcela nečekaně a proradně sjelo kolo z obrubníku. Ačkoli jsem spadl na zcela plochý chodník, mám uprostřed stehna jelito jako kráva ... záhada! Ale možná mě jen nějak trefila jednokolka. Každopádně levý chránič lokte jsem měl celý špinavý, takže mě teprve při druhém nasazení do akce zachránil minimálně od nepříjemného odření, a to jsem si je kvůli tomu vedru nechtěl brát. Takže teď už bez nich, pokud budu mít krátký rukáv, nedám ani ránu.
2 komentáře:
Moc dobrý nápad. Zrovna sem koukal na brzdy a 3000 se mi zdálo trochu moc :D. musim to vyzkoušet.
Vyzkousej;) Pokud nejsi tezka vaha nebo nehodlas sjizdet prudke kopce, staci to.
Okomentovat