Holux M-241

Před vypuknutím problémů s kolenem jsem jezdil na jednokolce i kolem šesti hodin v kuse (vydržel bych to i déle, i po této době nepozoruji žádné známky únavy, ale zadek už začíná tak bolet, že bych si ty další hodiny neužil) a tak mě začalo zajímat, jakou vzdálenost za tu dobu tak můžu ujet. Sice bych na ní nějak mohl namontovat klasický cyklo tacháč, ale při jízdě bych na něj stejně neviděl; jelikož chráničema občas zadrhávám o rám, byl by problém i s jeho uchycením a vedením drátku (ještě abych utrácel za nějaký bezdrátový) a hlavně by ty občasné tvrdé pády jednokolky na zem ta základna, do které se upíná, jen těžko dlouhodobě zvládala. Hledal jsem proto nějaké elegantnější a funkčnější řešení a celkem rychle narazil na tento GPS logger. Protože nabízel vše, co jsem si tak laicky vysnil – malý, na (mikro)tužkovou baterii (to vyžaduji od veškeré elektroniky, pokud je to možné – není nad zásobu baterií, jako snadného zdroje energie) a aby uměl zaznamenat a v mapě zobrazit ujetou trasu. Díky tomu, že jsem TADY a TADY našel spoustu informací a zkušeností, rozhodl jsem se do něj jít. V tomto e-shopu mě přišel na 1598Kč.

Balení

V balení potěší USB nabíječka do auta (i když vloženou nabíjecí baterii v přístroji prý nedobíjí) a krátký miniUSB-USB kabel. Na přiloženém mini CD je obsažen veškerý potřebný software (nejen pro toto zařízení, ale i pro další modely značky), manuály atd. Driver jsem si ale stáhl ze stránek výrobce, protože ten na CD měl nějaké podezřele staré datum.

Obsah balení

Přístroj vypadá pěkně/kvalitně, člověk z něj nemá pocit, že by se měl po prvním pádu na zem rozpadnout. Jako drobné nedostatky ve zpracování bych uvedl ztuha jdoucí ovládací tlačítka (ale zase se jen tak nezmáčknou, když zapomenete přístroj zamknout), uzávěr baterie – když je zacvaknutý, drží pevně, ale jeho především zavírání jde tak nějak blbě, a také jakousi „děravost přístroje“, protože již po několika použitích mám pod sklíčkem kryjícím displej celkem dost prachu – chci to vidět za rok dva:)

Prach v přístroji

Nebudu podrobně popisovat všechny funkce atd., protože v uvedených odkazech se vše dozvíte, takže jen pár drobností. Na volném prostranství nalezne polohu během několika desítek sekund, v domě to trvá i nějakou tu minutu (a samozřejmě musíte být poblíž okna), ale tam záleží na mnoha faktorech. Podsvícení displeje nelze trvale vypnout, což by také mohlo ušetřit celkově nějakou tu minutu – nejkratší možná doba je 5s. Vedle aktuálního zaznamenávání trasy (1. obrazovka – zobrazuje se odpočet zbývajících bodů pro záznam v paměti; výrobce uvádí, že je jich k dispozici 130 tisíc – to s posledním fw už ovšem neplatí a máte jich tam pouze 104728, údajně to souvisí s tím, že se nyní ke každému bodu ukládají i informace o nadmořské výšce a do paměti se jich tak vejde méně), aktuální rychlosti, nadmořské výšky (poměrně nepřesné – stačí, abyste šli z kopce a co dva kroky, to pokles třeba o metr, což jasně neodpovídá, ale je vidět, že to funguje a po delší době se to třeba stabilizuje a zobrazuje správný údaj, nevím) a směru pohybu (2. obrazovka), aktuálních souřadnic (3. obrazovka), si můžete (bez ohledu na to, zda jste si zapnuli či nezapnuli záznam trasy) spustit měření vzdálenosti (4. obrazovka). To má dvě formy, buď měří ušlou vzdálenost, ať chodíte, jak chodíte, nebo zobrazuje vzdálenost od místa, kde jste to měření spustili, takže pokud uděláte okruh a skončíte v místě, odkud jste vyšli, bude vám vzdálenost nejprve narůstat a postupně klesat na nulu. Oba záznamy můžete spustit, i když zatím nemáte signál a přístroj umístit, kam potřebujete, jakmile se chytne, začne zaznamenávat. Zobrazení trasy je velmi přesné, ale to musíte být na alespoň trochu volném prostoru. Jakmile jdete např. po ulici a po obou stranách jsou domy (čím vyšší, tím je to horší), dočkáte se při zobrazení vaší cesty na mapě i pár set metrových odskoků někam do strany.

Ze všech stran
Shora a zespodu

Zařízení bez problémů funguje, i když ho máte v kapse. Já pro něj však při jízdě na jednokolce našel ideální pozici – mám ho někde v místě lopatky, „anténkou“ (pokud to teda plní funkci antény a není to jen kousek plastu sloužící pro uchycení poutka) pěkně k nebi. Celý je schovaný v šachtě na hadičku pro pití, fixován svíracím špendlíkem provlečeným tou anténou, a uchycený k popruhu. Pokud sebou někdy nějak nešťastně neříznu nebo nezapomenu na déšť, tak by se mu tam snad nemělo nic stát.

Už jen na helmě by snadněji lapal signál:)

Co se výdrže týče, tak nedokážu napsat nic moc kloudného. Střídám tam nabíjecí baterie různého stáří a kapacity a proto těžko uvést nějaká konkrétní čísla. Ale na asi 4 roky starou 1300mAh no-name šunku, mi na dovolené vydržel na jeden zátah asi 5h (hrubý odhad, fakt jsem to moc nesledoval), takže na pořádnou baterii by teoreticky mohl celodenní (tím nemyslím 24h) zápřah zvládnout. Slabou baterii signalizuje blikáním ukazatele – jak dlouho před umřením přístroje se to děje, nevím. Vždy jsem si toho všiml, až když už to blikalo a raději ho vypnul a dal novou. Ale o dosud nasbírané body při zdechlé baterii nepřijdete – vyzkoušeno.

Srovnání s dodávanou baterií

Jediná věc, která mi nevyhovuje je, že když vypnete záznam trasy a např. se někam přemístíte dopravním prostředkem (což třeba nechcete mít zaznamenáno, protože si měříte jen co jste nachodili) a pak ho znovu zapnete (bez ohledu na to, zda jste pouze vypnuli záznam nebo celý přístroj), tak se nezačne zaznamenávat druhá trasa, ale poslední bod před vypnutím a první bod po zapnutí se přímkou spojí a rázem máte trasu o tento kus navýšenou, což ji zcela znehodnotí. Toto automatické navazování se jistě hodí v případě, kdy musíte přístroj vypnout např. kvůli výměně baterie, ale určitě by bylo lepší, aby začal vždy zapisovat novou trasu a v PC je pak dodávaný sw umožnil jednoduše spojit, než hloupě zobrazil leteckou" trasu, při které ani nebyl přístroj zapnutý. Ta jde naštěstí v kartě Úprava trasy poměrně snadno odstranit. Při testování jsem zjistil, že ještě po 56 minutách dojde k navázání trasy, ale po 1h a 5 min už ne, takže tím rozhodným okamžikem je zřejmě 1h.

Dodávaný program pro zobrazování tras je ok (podotýkám, že nemám zkušenost s žádným jiným). Spouští se rychle, potřebuje připojení k internetu, jinak nic nezobrazí, a využívá mapové podklady od Googlu. Načítání obsahu přístroje je trochu pomalejší (desítky sekund i při pár tisících zaznamenaných bodů, takže zcela zaplněnou paměť bych teda načítat nechtěl), ale jinak nemám připomínek. Já si ovšem opravdu pouze zobrazuji na mapě ujetou trasu a nic moc dalšího mě nezajímá, takže netuším, jak moc dokáže program vyhovět těm, kteří mají se záznamem mnohem větší ambice.

Dodávaný program Holux ezTour a ukázka zobrazení tras

S tímto modelem od Holuxu jsem spokojen. Splnil přesně to, co jsem od něj očekával, takže mi snad vydrží až do doby, než EU spustí to slavné Galileo:)

Žádné komentáře: