Jelikož nabídka jednokolek není nijak zvlášť rozsáhlá (pokud to srovnám např. s neskutečnou nabídkou kol), nevybíral jsem moc dlouho (což je také docela výhoda). Z celosvětově známých značek (jako amatér nějaké lokální neznám a u nás to s nimi stejně asi nebude moc horké) jsem měl na vybranou mezi 24“ od QU-AX, Nimbus či Kris Holm (KH). KH i přes mé počáteční nadšení z výběru vypadl hodně rychle, protože dát za jednokolku přes 12 tisíc (v době, kdy jsem netušil, jak mi to půjde a jestli mě to vůbec bude bavit) by bylo pro člověka nedisponujícího zbytečnými penězi čiré bláznovství. Nakonec jsem zavrhl i Nimbus za 6500Kč a vybral QU-AX za 3800Kč. Přeci jen jsem si říkal, že na to počáteční neumětelství je nějakého lepšího stroje škoda a ta QA by to snad měla také zvládnout. Tož objednal jsem a asi po dvou týdnech dorazila.
QU-AX Cross 24" |
Po prvním vybalení z krabice jsem docela čuměl, jaký je to kus materiálu a říkal si, že jsem si měl asi spíš koupit tu 20“. Ale to bylo jen proto, že jsem zblízka na vlastní oči vlastně nikdy jednokolku neviděl, takže jsem měl o celkové velikosti jen zkreslené představy. Nastalo sestavování těch pár částí, které byly v krabici, a hned došlo k osudové chybě. Jaksi jsem si totiž nevšiml, že kliky a pedály jsou označené L a R. Prostě jsem si myslel, že je to jedno a vůbec mě nenapadlo to zkoumat. I když byla 50% šance, že to nasadím správně, sestavil jsem to samozřejmě blbě:) To se projevilo hned při prvním tréninku, kdy jsem si všiml, že se pedály povolují. Bohužel jsem tomu příliš nevěnoval pozornost a přisoudil to nově sestavenému stroji, kde, jak už to bývá, si musí nejprve vše sednout a člověk postupně dotahuje, co se dá. Samozřejmě to dopadlo tak, že se již při třetí vyjížďce hliníkový závit v klice působením mnohem tvrdší oceli, ze které jsou pedály, ožvýkal a ty se začaly viklat. Teprve poté mě to trklo a po zhlédnutí tohoto videa jsem zjistil, kde je chyba.
Bylo mi jasné, že kliky jsou v hajzlu, ale jejich předčasný konec jsem se ještě alespoň snažil odvrátit lepidlem (to se později ukázalo jako dosti pitomý nápad, protože mi to spolu s rozemletým hliníkem zalepilo drážky závitů na pedálech a stálo mě to asi půlhodinu práce s vyškrabáváním této „slitiny“ z inkriminovaných míst:) … naštěstí jsem je ale zachránil). Toto provizorní řešení vydrželo celé dvě jízdy a při té páté, kdy jsem si zlomil hnátu, mi při cestě zpět ještě vypadl pedál z úplně ožvýkané kliky. Jó, byl to tehdá vskutku vydařený den.
Za šest stovek jsem si tedy objednal kliky nové. Jelikož byly zničeny mou vinou a ne svojí nekvalitou, rozhodl jsem koupit ty samé. Sice jsem uvažoval o údajně superodolných klikách od KH, jenže ty jsou skoro 3x dražší a mě zajímalo, jestli když se budu k těmto levným chovat dle „návodu“, tak zdali vydrží. Dnes můžu říct, že jsem chybu neudělal, zatím vše v pořádku. Z důvodu výměny klik jsem musel do objednávky přihodit i stahovák na kliky za 220Kč,
Kliky QU-AX ISIS Cross 145mm standardně dodávané k této jednokolce |
Za šest stovek jsem si tedy objednal kliky nové. Jelikož byly zničeny mou vinou a ne svojí nekvalitou, rozhodl jsem koupit ty samé. Sice jsem uvažoval o údajně superodolných klikách od KH, jenže ty jsou skoro 3x dražší a mě zajímalo, jestli když se budu k těmto levným chovat dle „návodu“, tak zdali vydrží. Dnes můžu říct, že jsem chybu neudělal, zatím vše v pořádku. Z důvodu výměny klik jsem musel do objednávky přihodit i stahovák na kliky za 220Kč,
páč bez něj jsem ty zničené kliky prostě nebyl schopen sundat. S ním to šlo bez větších problémů (malá rada pro lamy, použijte ho jak na sundání, tak na nasazení klik; já jsem tu první nasazoval poklepem kladívka (protože tlačit na to prostě nestačí) a trvalo mi to asi čtvrt hodiny; zcela znaven jsem na tu druhou vzal stahovák (sloužící i jako „natahovák“) a měl jsem to za minutu bez jakékoli námahy). Jednokolka tedy byla opět připravena k jízdě a už zbývalo akorát čekat, než se mi nožka zahojí a budu připraven i já.
K samotné jednokolce. Jak už jsem říkal, je to skutečně kus (možná bych mluvil jinak, kdybych viděl nějakou větší, ale ta moje je zatím stále jediná, kterou jsem viděl zblízka:) ). Váží kolem 7kg a to hlavní, čím podle mě zaujme, je opravdu masivní 3“ pneumatika, vedle které vypadají běžné pláště na horském kole, mající kolem 2,2“ poněkud neduživě.
Vzorek pneu |
Ve výchozím stavu (pokud neuříznete část sedlovky) je jednokolka poměrně vysoká a ačkoli měřím 184cm, musel jsem sedlovku zasunout do rámu na max., abych měl, když se v pedálech postavím, ještě nějakou vůli na případné pokrčení nohou pro potřebu odrazu a výskoku. Sedlo je na první pocit vydařené a pohodlné, ovšem se vzrůstající venkovní teplotou a s tím spojeného pocení se začalo ukazovat, že si nějak nerozumí s určitými částmi mé pokožky pod spodním prádlem, což vyústilo v nepříjemné odřeniny (a pokaženou jízdou již po zhruba 2h ježdění), takže jsem musel přistoupit k jeho výměně za pohodlnější (o něm více v některém z dalších článků). Každopádně jeho přední úchyt a zadní „nárazník“ vydržely bez problémů všechny rány, které jsou spojeny se začátky na jednokolce, takže pokud vám bude vyhovovat, nejde o špatné sedlo.
Sedlo |
Spolu s novými chrániči (o nich také později), jsem však zaznamenal takový ošklivý, nepěkná věc a to, že mi jejich část na vnitřní straně lýtek během asi dvou několikahodinových jízd (tedy pekelně rychle), v místě dotyku zcela ošoupala lak na rámu.
Sedřený lak jedna strana |
Sedřený lak druhá strana |
Nevím, jestli je to malou odolností laku či „agresivními“ chrániči, každopádně mě to nepotěšilo. Jako další drobné mušky bych uvedl neustále se mírně otáčející sedlo, i když mám objímku na jeho uchycení dotaženou na max. a už od začátku ucházející duši (nejde o žádnou tragédii, ale každé dva týdny to musím trochu přifouknout, abych jí neměl moc měkkou – mám raději tvrdší nahuštění už kvůli ráfku, který tak nedostává rány od obrubníků atd.).
Každopádně s jednokolkou jsem spokojen (těžko říct jak moc mě ovlivňuje fakt, že nemám nejmenší srovnání s nějakou jinou, ale vzhledem k celkové jednoduchosti stroje jako takového (s čímž jsou logicky spojeny menší možné kvalitativní rozdíly mezi jednokolkami na rozdíl od kol) si troufám tvrdit, že začátečník by stejně nedokázal využít a dostatečně ocenit výhody lepšího kousku) a můžu jí s klidným srdcem doporučit každému zelenáči, který má v plánu naučit se na jednokolce a hodlá jezdit především v „terénu“. Já už začínám pokukovat po něčem dalším, a kdybych si musel vybrat právě teď, dlouho bych rozmýšlel mezi touto oranžovou krasavicí
Nimbus 24" |
touhle červenou fešandou
Nimbus 26" |
tímhle žluťáskem
QU-AX 26" |
a zeleným monstrem:)
Nimbus 26" Oregon |
Ta poslední samozřejmě okamžitě vypadává, protože stojí asi 15k, ale jezdit s tímhle po Praze, tak by asi lidem vypadly oči z důlků:) Ta oranžová se mi líbí nejvíce, ovšem je to 24“ a co jsem tak četl na fóru (uvedeno v odkazech), tak 26“ (což jsou ty další dvě) by mohla být to pravé ořechové. Měla by být ještě dostatečně „malá“ na technické pasáže, ale už dostatečně rychlá na přejezdy. U té mojí už totiž občas začínám pociťovat nedostatečnou velikost kola, a když to chci trochu rozpálit, musím šlapat jako divý (a stejně nejedu tak rychle, jak bych si představoval), což znamená, že se celá jednokolka rozkmitá a stabilita se tak snižuje. Ale to je zatím hudba budoucnosti (tedy pokud nějakým zázračným způsobem nezbohatnu). Ta moje mi předpokládám ještě nějakou tu sezónu vydrží (letošní určitě), a to už budou asi zase nějaké jiné modely.
Závěrem snad jen uvedu, že jednokolku i většinou věcí, o kterých ještě budu psát, jsem si koupil v tomto e-shopu a štvát mě může snad jen fakt, že nejde o pražský obchod, kde bych si mohl věci osobně vyzvedávat a neplatit tak nestále to pitomé poštovné, které vše zbytečně prodražuje:)
2 komentáře:
Dobrý den mam taku otazku k tejto uni: da sa na tom aj nieco skocit? lebo ked pozeram v eshopoch tak pisu ze na to nie je urcena ale mne pride dost odolna... A tak zeb ci by ste ju odporucili niekomu kto nema vela penazi ale uz vie jazdit a chcel by sa posunut dalej... Pripadne dalsia vec: Ma to ISIS?
Vopred dakujem :)
A ak mate nejake rady k tomu ako na jednokolke zacat skakat a tak tak aj to mozte pridat :)
Este raz dakujem :)
Ahoj, na to neni jednoducha odpoved. Az na otazku, zda ma ISIS - ano ma:) Zalezi predevsim na vaze jezdce. Kdyz na tom skoci 60kg clovek 50 cm, bude to jine, nez u 90kg. Proc neni obecne prilis vhodna na nejake vetsi skoky jsou pouzite hlinikove kliky, ktere proste takovou zatez nemusi vydrzet a prasknou. Dale pouzity ram asi take neni nic extra, kdyz mi (jak pisu v jinem clanku) pri obycejnem pouzivani po roce a neco prasknul - ale to mohla byt vada kusu. Tento model uz se nejakou dobu nevyrabi a nejaky nepouzity skladovy kus bych si koupil jen za dobrou cenu (rekneme do 150 Euro). Kdybych chtel jednoduchou odolnou 24", koupil bych tuto Nimbus Muni - http://www.jednokolky.eu/jednokolka-24-quot-nimbus-isis-muni_z194/ . Cetl jsem na ni jen chvalu, co vsechno vydrzi. Rady na skakani neposkytnu zadne, jsem XC jezdec, takze nejake poskakovani na miste pres prekazky nepraktikuji, leda ve smeru jizdu sjedu/seskocim nejaky vetsi hup, ale tam jde ciste o rovnovahu a zvladnuti dopadu, k cemuz neni co napsat;)
Okomentovat